Veganuary passerer 2 millioner deltagere

Opdateret: for 10 timer siden

Kæmpe virksomheder som Harrods og Volkswagen deltager i år i Veganuary, ligesom rekordmange private tilmelder sig udfordringen.


En YouGov-undersøgelse blandt 2.079 britiske voksne for Veganuary viste, at 4% planlagde at deltage. Ekstrapoleret til alle britiske voksne svarer det til 2,7 millioner mennesker. Undersøgelsen viste, at holdningen til veganisme er blevet mere positiv i løbet af de sidste to år, hvor 36% beskrev det som en "beundringsværdig ting at gøre".


Et rekordstort antal mennesker forventes i januar at leve 100% plantebaseret. Det er blandt andet en voksende bekymring for klimakrisen, der øger interessen for Veganuary-udfordringen. (Den danske version er her).


Kampagnen, som er global, vokser endnu hurtigere end tidligere, da flere virksomheder i år har tilmeldt sig "arbejdspladsudfordringen", som dermed får promoveret kampagnen direkte til flere tusind medarbejdere i virksomhederne. Udfordringen består i, at gøre vegansk mad mere tilgængeligt for medarbejderne, samt at afholde kurser og arrangementer, som skal holde motivationen og lysten oppe gennem hele januar måned.



Populariteten vokser

Mere end 500.000 mennesker meldte sig til at deltage i sidste års Veganuary, hvoraf omkring en fjerdedel - 125.000 - var baseret i Storbritannien. Veganuarys undersøgelser tyder dog på, at der potentielt deltager 10 gange så mange mennesker, og et betydeligt antal fortsætter med plantebaseret kost efter månedens udgang.


Ved udgangen af ​​januar forventer Veganuary at have nået milepælen på 2 millioner deltagere siden lanceringen i 2014. Den passerede 1 million tilmeldinger i oktober 2020.


En YouGov-undersøgelse blandt 2.079 britiske voksne for Veganuary viste, at 4% planlagde at deltage. Ekstrapoleret til alle britiske voksne ville det svare til 2,7 millioner mennesker. Undersøgelsen viste, at holdningen til veganisme er blevet mere positiv i løbet af de sidste to år, hvor 36% beskriver det som en "beundringsværdig ting at gøre".


Veganuarys egen Toni Vernelli kommenterede på tallene og sagde, at hvis folk for 20 år siden fortalte, at de var veganere, så var reaktionen oftest, at det er en "underlig ting at gøre" eller "helt ekstrem". I dag er folk meget mere åbne og forstående, og fortæller selv om, at de da også skærer kraftigt ned på kød og mejeri.


"Det viser, at veganisme går på tværs af alle demografiske grupper. Det er ikke en venstreorienteret eller højreorienteret ting eller en klasseting. Vi har deltagere og virksomheder på tværs af hele spektret."


Der er gang i udviklingen af nye produkter

Samtidig er det at blive veganer ikke den mad-eliminerende udfordring, det engang var.


Der har været guldfeber i fødevareindustrien med investorer, der hælder milliarder ind i alternativer til slagtekød og mejeriprodukter fra planter - en trend, der har resulteret i tusindvis af nye produkter.


Med mere end 50.000 produkter, der er certificeret af Vegan Society, er der masser at tilbyde deltagerne. Et væld af lækkerier ankommer på supermarkedernes hylder og menuer i de kommende dage.


Bæredygtighed og lederskab

42 virksomheder i Storbritannien har tilmeldt sig udfordringen på arbejdspladsen i år, herunder Marks & Spencer, de professionelle servicefirmaer PwC og EY og forsikringsselskabet Hastings Direct.


Cian O'Brien, direktøren for Volkswagen Commercial Vehicles UK, fortæller, at virksomheden er fokuseret på bæredygtighed, og det handler ikke kun om elektrificering, men meget mere: "Bæredygtighed er bredere, og muligheden for at yde et personligt bidrag ved at ændre vores vaner skal undersøges".


Toni Vernelli mener, at det er vigtigt for virksomhedsledere at "slå tonen an". "Vores forbrug af kød og mejeriprodukter er ikke bæredygtigt, og lederne i vores samfund er nødt til at handle på det faktum. Ved at deltage i udfordringen på arbejdspladsen viser de ikke kun offentligt deres engagement i bæredygtighed, men også over for deres medarbejdere, hvor de går foran som et godt eksempel".


"Jeg synes, det er utrolig godt at have en virksomhed som Harrods til at deltage," tilføjer hun. "Det viser, at veganisme går på tværs af alle demografiske grupper. Det er ikke en venstreorienteret eller højreorienteret ting eller en klasseting. Vi har deltagere og virksomheder på tværs af hele spektret."