Kan man overhovedet reelt lære om dyrene og naturkrisen i Zoo?

På torsdag er der en LIVE debat på TV2 Fyn med Odense Zoo, og i den forbindelse, så kommer her et lille indspark til debatten, som jeg selv vil forsøge at følge med i hjemmefra.


Artikel her: https://www.tv2fyn.dk/odense/torsdag-er-det-uetisk-at-holde-vilde-dyr-i-zoo

TV2 Fyn Facebook: https://www.facebook.com/tv2fyn/videos/474286187599336



Vores barndom i Zoologisk Have

Kan huske som barn, at jeg elskede at komme i Zoologisk have. Jeg kan dog også huske, at jeg havde det meget svært ved, at dyrene var lukket inde. Jeg vidste jo, at de naturligt havde langt mere plads, og som regel også var tilpasset et helt andet klima end det danske. Især isbjørnene og løverne skar mig i hjertet.

Alligevel, inden jeg selv blev veganer, har jeg taget min egne børn med i Zoo, og det på trods af at stikket i hjertet stadig er der.


Jeg tror, det er fordi, at det gør man bare. Det er normal opdragelse og “dannelse” i Danmark, at vi tager vores børn med i Zoo. Vi fortæller os selv, at det er den bedste måde at lære om dyrene og naturen. Problemet er bare, at jeg lærte at ignorere min empati og den følelse af forkerthed, som jeg oplevede. Jeg lærte at støtte og bifalde dyrenes indespærring og at udnytte dem som underholdning og en undervisning, som jeg faktisk godt kan få på andre måder. Det værste er, at jeg lærte at retfærdiggøre det forkerte, ved at bruge undskyldninger som undervisning og det at "connecte" med dyrene.


Hvordan skal vi lære om løven og empati, hvis vi bare står og stirrer på den med popcorn i munden, mens den traver frem og tilbage, og venter på mad, som den aldrig kan få lov at jage?

Hjælper Zoo truede dyrearter?

De fleste af dyrene bevæger sig over kilometervis af afstande, og/eller har komplekse sociale relationer, som de aldrig kan få lov at udleve i en lille indhegning i en zoo - alle zoo’s er små sammenlignet med naturområder, hvor hele økosystemer med flere arter og planter lever sammen.


Zoologiske haver argumenterer naturligvis for, at de hjælper truede dyrearter, og det kan være godt og nødvendigt i nogle tilfælde (1,2,3). Programmerne er dog overvejende drevet af penge og underholdning, hvilket kilderne kommer nærmere ind på.


Haverne er oveni bygget op på en måde, så folk kan underholdes af flere dyrearter, som slet ikke er truet, og derfor ikke burde være der. Disse arter (som fx zebraen) er dog ‘forventet’ af publikum, og derfor er de der - ikke fordi de skal hjælpes eller er truet, men fordi de er forventet underholdning. Det fik jeg fortalt af chefdyrlægen i Københavns Zoo.


Så længe Zoo's lever af den profit, som publikum giver for deres besøg, så kan de i princippet sammenlignes med vilde dyr i cirkus - Noget vi besøger for at blive underholdt, og noget vi gør som en familie for at hygge os - på andres bekostning.



De sælger også døde dyr?

Det slår mig også, at zoologiske haver naturligvis kender til den største årsag for biodiversitetskrisen/den sjette masseudryddelse. Den krise, som gør det nødvendigt at hjælpe truede dyrearter, hvilket Zoo's jo slår sig op på. Den største årsag til biodiversitetskrisen er kødindustrien. Alligevel, så serveres der kød og andre animalske produkter på deres spisesteder, og publikum får ikke denne ellers vigtige information. Det hænger ikke sammen, hvis Zoo virkelig bekymrede sig om disse dyr, hvilket jeg faktisk tror, de gør.


Zoo’s burde udelukkende fungere som rescue-centre, og i højere grad gøre konserveringsarbejde i de områder, hvor dyrene naturligt hører til. Ingen dyr burde være i en Zoo udelukkende for at underholde et publikum. Kort sagt bør det ikke være en kommerciel forretning, som det er i dag.



Undervisning og gode oplevelser for familien

Zoo’s bliver brugt som undervisning, men der er faktisk langt bedre måder at blive undervist på end i en Zoo. Måder hvor man rent faktisk kan se dyrenes naturlige adfærd, fordi de lever i et naturligt miljø.


Der er lokale dyr i den frie (eller nogenlunde frie natur), som vi har i vores eget lokalområde, hvor vi kan studere dem.


Der er fantastiske dokumentarer, som f.eks. BBC's flotte serier. Dokumentarer som de fleste mennesker elsker at suge til sig, more sig over og lader sig fascineres af med store billeder, spænding og flotte farver.

Hvis ikke man bor ved siden af sådan et sted, så kan man opleve en flot dokumentar, hvor man vil se billeder og adfærd, som man aldrig ville se eller opleve på en tur i Zoo eller i et akvarie.


Man kan også forstørre oplevelsen ved at tage i IMAX-bio. Der har min familie flere gange været inde og opleve både regnskoven, hvalerne og dinosaurerne. Vi kan lære mere om uddøde dinoer i en flot film, end vi kan lære om nogen af dyrene ved et besøg i zoologisk have.


VR teknologi og hologrammer kan også betyde meget for fremtidens zoo. Et cirkus i Tyskland har udskiftet de vilde dyr med hologrammer, som giver publikum en fornemmelse af, at dyrene stadig er med. Læs mere om både VR og hologrammer i forbindelse med zoo’s i kilden.(4)


Vi har selv haft en VR herhjemme, og både besøgt Jurassic Park, løver i Afrika og regnskoven i Sydamerika. Det er fantastisk at komme så tæt på dyrene i deres naturlige omgivelser, på den måde som VR kan tilbyde.



Hører fortiden til

Ligesom det intensive dyrelandbrug hører fortiden til, hvor vi troede dyrene ikke kunne mærke noget eller ikke havde nogen reel bevidsthed eller individuelle personligheder, så hører Zoo's også fortiden til, da det er unødvendig indespærring på bekostning af dyrenes velfærd og frihed.


Vi må og skal begynde, at omdanne vores Zoo's i forbindelse med den viden og teknologi vi har i dag og de etiske problematikker, som vi heldigvis bliver bedre og bedre til at adressere.


Hør (eller læs) evt. 10 minutters video fra Emily - Bite Size Vegan, gennemgå de argumenter der er for Zoologiske haver, via linket herunder. Bemærk dog at flere af eksemplerne ikke gør sig gældende i Danmark:

http://bitesizevegan.com/vegan.../are-zoos-educational/


Skal du være med til debatten på TV2 Fyn, så se gerne kilderne igennem forinden.





1.

Conde DA, Colchero F, Gusset M, Pearce-Kelly P, Byers O, Flesness N, et al. Zoos through the lens of the IUCN Red List: a global metapopulation approach to support conservation breeding programs. PLoS One. 2013;8: e80311.

2.

Malamud R. The Ethics of Captivity. JSTOR; 2015. Available: https://www.jstor.org/stable/10.5406/janimalethics.5.2.0219

3.

The Oxford Handbook of Animal Studies - Afsnit: The Problem With Zoos, Randy Malamud. Oxford University Press; 2017.

4.

https://leadersinwildlifeconservation.org/blogs/f/the-future-of-zoos