• Lisel

Den plantebaserede kost

Updated: Sep 29

Her forleden dag kom der igen et indlæg, som angriber Veganerpartiet. Denne gang med fokus på, at vegansk ernæring skulle være farligt.


Problemet med den slags opslag er, at man ikke ser det store helhedsbillede, men "cherrypicker" mindre studier, som jo ikke siger så meget eller studier, som ikke er realistiske i virkelighedens verden og/eller ikke tager hensyn til andre faktorer, som spiller ind på resultaterne.


Jeg er ikke uddannet hverken læge eller diætist. Jeg er til gengæld opvokset i en kultur, hvor jeg har hørt en masse myter om fx protein og det vigtige i animalsk kost. Derfor gjorde jeg mig også virkelig umage vedr. viden om kost og ernæring, da jeg ikke længere havde lyst til at indtage dyr - især fordi jeg ville sikre mine børn korrekt ernæring.


Når man går igennem de kilder der fremføres vedr. ’det farlige’ i vegansk kost, så er det altid de samme ting, der fremgår:


  • De samme mineraler og vitaminer nævnes + omega-3.

  • De samme studier vedr. knogletæthed.

  • Det besværlige i at få nok proteiner.

  • Børn og ernæring.


Alt det bliver gennemgået i denne rapport fra verdens største diætistforening. Heri er der til hvert punkt valide kilder til forskning:

Klik her.

En anden ting, der stort set altid bliver konkluderet med er, at man ikke skal tro junkfood og pomfritter er sunde, bare fordi det er plantebaseret. Det tænker jeg sådan set er almindelig sund fornuft og viden for alle.

Da jeg som sagt ikke er uddannet klinisk diætist eller læge, så vil jeg ikke selv begynde at udtale mig specifikt som ekspert i ernæring. Jeg vil i stedet, som ved ovenstående link, pege på de største studier om ernæring der findes, en læges grundige gennemgang og linke til folk, som er direkte uddannet med viden om sygdomme og ernæring.

Vi starter i Danmark


Fødevarestyrelsen: ”På baggrund af videnskabelige undersøgelser tyder det på, at vegetarisk kost, sammenlignet med en vestlig gennemsnitskost, nedsætter risikoen for kroniske sygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og visse former for kræft.” https://altomkost.dk/raad-og.../vegetarer-og-veganere/


I deres pjece om børn står der: "Små børn, der ernæres vegansk, kan vokse og udvikle sig normalt, såfremt de får de rette tilskud til kosten, og energiindholdet er tilstrækkeligt."

Klinisk diætist Maria Felding har speciale på området. Hun vejleder tusindvis i plantekost, har skrevet en del artikler, udgivet materialer og en bog om vegansk ernæring til gravide og spædbørn, en anden bog med en læge, deler ud af sin viden og debunker overskrifter mm. på sin SoMe og blog: http://diaetist-felding.dk/blog

Stig Ladefoged er sygeplejerske med certificat fra eCornell University i plantekost. Han ændrede sin kost, ligesom Maria Felding, på baggrund af den overvældende forskning for plantekost. https://denplantebaseredesygeplejerske.com/

Så er der læge Tobias Schmidt Hansen, som var medforfatter på Den Plantebaserede Kost med Maria Felding: https://www.plantebaseretmedicin.dk/

Så til udlandet:

Her er en video med Dr. Michael Greger, hvor han gennemgår forskningen om plantebaseret kost i forhold til kost med animalske fødevarer: https://youtu.be/lXXXygDRyBU

Denne rapport fra Journal of Geriatric Cardiology viser, hvordan en plantebaseret diæt endda kan reparere hjertekarsygdomme og implementere diæten, som en del af behandlingen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466942/

Udtalelse fra Harvard Medical School: “Forskning har vist os igen og igen, at jo mere kød vi spiser, jo højere er vores risiko for diabetes, hjertesygdom og slagtilfælde. Omvendt, jo mere frugt og grønsager vi spiser, jo lavere er vores risiko for disse sygdomme og desto lavere er vores BMI.”

”Skal vi alle blive vegetarer eller veganere?

Ikke nødvendigvis. Man kan være 100% perfekt vegetar eller veganer og stadig have en usund kost. Mange fødevarer der ikke fremstilles af dyr, er stadig usunde. Tænk slik, sodavand og bagværk lavet med raffineret mel. Sukker og raffinerede korn er også forbundet med betydelige sundhedsmæssige risici. En bedre tilgang er en plantebaseret diæt. Dette betyder, at man for det meste spiser frugt og grøntsager, herunder bønner og bælgfrugter, nødder og frø og fuldkorn. En plantebaseret diæt er positivt forbundet med en lavere risiko for diabetes, forhøjet blodtryk, hjertesygdom, slagtilfælde og død af enhver årsag.” https://www.health.harvard.edu/.../eat-more-plants-fewer...

Blue Zones – de længstlevende befolkninger med mindst sygdom: https://www.bluezones.com/

Her er et af de allermest grundige studier vedr. ernæring: https://adventisthealthstudy.org/studies/AHS-2

Myndigheder:

WHO ’Healthy Guidelines’: Animalske produkter og det fedt som de indeholder, er udelukkende nævnt under det man skal undgå eller i det mindste holde på et minimum. Det gælder både børn og voksne: https://www.who.int/.../fact-sheets/detail/healthy-diet

The Dietitians Association of Australia: “Med god planlægning kan den veganske kostform møde alle ens ernæringsmæssige behov, der er dog et par ekstra ting at overveje. (B12 hele året og d-vitamin i vinterhalvåret).” D-vitamin anbefales alle i norden at tage i vinterhalvåret. https://dietitiansaustralia.org.au/.../vegan-diets-facts.../

Diætisterne fra Canada og Storbritannien skriver det samme: https://vgpt.dk/folkesundhed-rapporter/


Ovenstående link viser også udtalelser fra fx Norge og Sverige.

Skal man bare springe ud i det?

Synes jeg bare at alle skal springe uovervejet ud i den veganske kost?


Nej, naturligvis ikke!


Men at gøre en skræmmekampagne ud af det, på baggrund af forskning betalt af kødindustrien, bloggeres cherrypicking - og forskning, som glemmer at se på vigtige faktorer, som har indflydelse på resultaterne, er ansvarsløst og misvisende.

EAT Lancet rapporten, som tager udgangspunkt i både klima, biodiversitet og folkesundhed, beskriver ret godt, hvad vi højst bør spise af animalsk protein, for at komme igennem naturkrisen: Det er så lidt, at man ligeså godt, kan begynde at udskifte de animalske proteiner med planteproteiner: https://eatforum.org/.../the-planetary-health-diet-and-you/

Hvis man er i tvivl, nysgerrig, kritisk vedr. specifikke områder af plantebaseret kost, så spørg en uddannet ekspert, som fx de ovenstående nævnt.


Lad være at være en af dem, som spreder misinformation og skræmmekampagner. Lad være at gøre dig selv til ekspert, hvis ikke du har den fornødne baggrund for det. Faktum er, at flere lande inkl. vores eget ikke taler imod plantekost, men derimod oplyser folk om, hvordan kosten så skal sammensættes.

Allervigtigst – husk lige, at de hyppigste dødsårsager og livsstilssygdomme i Danmark er relateret til vores indtag af animalske fødevarer.

Vi kan faktisk spare mindst 12 milliarder om året i Danmark ved, at skære kraftigt ned på kødet: https://static-curis.ku.dk/.../IFRO_Udredning_2020_07.pdf

Giv det en chance

Ønsker du at give plantebaseret kost en chance, for dyrene, naturen, din sundhed eller klimaet, så tilmeld dig:


www.veganerudfordringen.dk

eller

https://klimaudfordring.dk/


Her får du gratis hjælp, evt. med en personlig mentor - og klinisk diætist Maria Felding deler ud af sin viden om ernæring på vejen, så man trygt kan lære det nye køkken at kende.

--


Tak for at læse!


0 comments

Related Posts

See All